Home » ناباروری » واریکوسل

واریکوسل

بیماری واریکوسل بیضه از شایع ترین بیماری‌های منجر به ناباروری در مردان است که به علت پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی بالای بیضه‌ها پدیدار می‌گردد. ناباروری در زنان و مردان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. واریکوسل یکی از دلایل شایع ناباروری در مردان است به طوری که از هر 10 نفر مرد جوان 2 الی 3 نفر مبتلا به این بیماری هستند. شیوع آن زیر 10سال نادر است ولی در بالغین جوان 15% و در مردان نابارور 20 تا 40% می‌باشد. در کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می‌نمایند یعنی قبلا بچه‌دار شده‌اند شیوع آن به 70% می‌رسد. 90% موارد طرف چپ و در 10% موارد دو طرفه است.

علائم وجود بیماری واریکوسل

بیماری واریکوسل معمولا بدون علامت بوده و بطور اتفاقی، حين معاينه مشخص می‌گردد. در معاينه، بزرگی و تورم عروق بيضه، بخصوص در سمت چپ مشهود است و در حالت ايستاده و يا افزايش فشار شکمی تشديد می‌يابد و در حالت خوابيده از بين می‌رود (در صورتيکه تورم عروق در حالت خوابيده از بين نرفت، بايستی به نوع ثانويه آن شک کرد).

در صورتیکه علائم زیر را دارید، می‌توانید با مراجعه به یک اورولوژیست و انجام سونوگرافی تشخیص قطعی بدهید:
• ورم‌ها و برآمدگی‌های درون کیسه بیضه که البته دردناک نیستند
• رگ‌های بزرگ شده و پیچ خورده در کیسه بیضه
• درد در ناحیه کیسه بیضه که ممکن است با نشستن، پاشدن و سایر کشش‌های فیزیکی افزایش یافته، در روز شدیدتر شود و زمانی‌که به پشت دراز می‌کشید بهتر شود
• بزرگی بیضه‌ها
• عدم تقارن بيضه‌ها
• درد بيضه
• ناباروری

درمان واریکوسل

اگر واريکوسل برای فرد، عارضه‌ای ايجاد کند لازم است درمان انجام گردد. در غير اينصورت احتياجی به درمان نيست. واریکوسل یک بیماری خوش‌خیم است اما درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است.

در صورت وجود عوارض زیر واريکوسل باید درمان شود:
• درد و ناراحتی
• کاهش تعداد اسپرم ها
• ناباروری ای که حداقل دو سال طول کشیده است و وجود نداشتن دلیل دیگری برای آن

درمان خانگی

اگر واریکسول به اندازه ای جدی نبود که نیاز به جراحی داشته باشد، پوشیدن لباس زیر حمایت کننده ممکن است درد را کاهش دهد. درمان های مختلف زیادی برای تعداد پایین اسپرم ها انجام می شود، اما بهتر است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.
جراحی واریکوسل
سه نوع جراحی برای درمان واريکوسل وجود دارد، از جمله:

جراحی از بین بردن واریکوسل

سه نوع جراحی برای درمان واريکوسل وجود دارد.

۱- عمل باز و سنتی

در این نوع عمل برشی بر روی کشاله می زنند و رگ هایی را که واریسی اند را می بندند تا از جریان خون جلوگیری کنند.

۲- عمل لاپاراسکوپی

در این عمل با وارد کردن سه عدد لوله باریک در شکم و تزریق گاز و عبور دوربین احشاء داخل شکم را با بزرگنمائی مشاهده می شود و پزشک با استفاده از مانیتور جراحی را انجام می دهد.

۳- عمل میکروسکوپی واریکوسل یا میکروسرجری

در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.

بهترین نوع جراحی واریکوسل

طبق تحقیقات انجام شده می توان گفت که در جراحی واریکوسل بهترین گزینه لاپاروسکوپی است که در بخش اورولوژی قابل انجام است. نتایج واریکوسل لاپاروسکوپی در مقایسه با جراحی های مشابه دیگر ارجحیت دارد. به نظر می رسد واریکوسلکتومی لاپاروسکوپی موجب کاهش عوارض بعد از عمل می شود.
در این روش لازم است دقت لازم صورت گرفته و رگ های بیضه در طول واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی حفظ شود. استفاده از یک پروب داپلر لاپاروسکوپی هم باعث تشخیص و حفظ رگ های بیضه می شود. در این روش، کلیه عروق بیضه به یکدیگر متصل می شوند.برای نتایج بهتر لازم است که بررسی رگ های واریسی و انتقال جریان خون به درستی صورت گیرد .
از آنجا که سرخرگ بیضه در حین بازسازی جراحی باز یا روش آمبولیزاسیون رادیوگرافی حفظ می شود، معمولا رگ بیضه هم در طول واریکوسلکتومی حفظ می شود.

آیا لازم است هرکسی که واریکوسل دارد جراحی شود؟

خیر، همانطور که گفته شد تعداد زیادی از مردان دارای واریکوسل می باشند پس لزومی ندارد که تمام آنها عمل شوند. جراحی فقط در مردانی انجام می شود که پزشک تشخیص دهد واریکوسل در آنها باعث مشکل در ناباروری شده است یا ممکن است در آینده برای آنها مشکلاتی ایجاد کند. گاها از پزشکان سوال می شود که واریکوسل خفیف یا همان گرید های پایین نیز باعث ناباروری می شود که در جواب باید گفت وقتی آزمایشات اسپرم غیر طبیعی باشند و دکتر در بیمار واریکوسل را تشخیص دهد دیگر فرقی بین گرید واریکوسل نمی کند و بیمار باید جراحی شود. در هر صورت به نظر می رسد مشاوره با یک پزشک مجرب بهترین کاری است که می توان کرد.
مورد دیگری که نیاز به جراحی دارد در افرادی است که در حدود سن بلوغ قرار دارند و دارای واریکوسل هستند. زیرا واریکوسل در این افراد باعث کوچک ماندن بیضه می شود. که در این صورت مراجعه به پزشک متخصص و مشاوره حتما توصیه می شود

چه مدت بعد از عمل واریکوسل میتوان بچه دار شد؟

بعد از ۵ یا ۶ ماه انتظار می رود کیفیت و تعداد اسپرم شما بهبود یابد. البته این نکته قابل ذکر است که بهبود باروری در مردان نابارور حدود ۶۰ در