Home » Uncategorized » کجی آلت تناسلی

کجی آلت تناسلی

کجی آلت تناسلی یا انحنای ایجاد شده در آلت مردانه ، یکی از اختلالات خطرناک ایجاد شده در دستگاه تناسلی آقایان در سنین مختلف است و متاسفانه به دلیل مسائلی همچون خجالت و… مراجعه برای درمان آن به موقع انجام نمی شود.

خمیدگی و کجی آلت تناسلی (انحنای آلت، کجی آلت، بیماری پیرونی) Penile Curvature or Peyronie’s disease

از نظر ساختاری آلت مرد از عروق شریان، ورید، 2 عدد جسم غاری و یک عدد جسم اسفنجی که در قسمت پائین و بین دو اجسام غاری قرار گرفته است و از وسط آن مجرای ادراری عبور می کند تشکیل شده است. به طور طبیعی آلت تناسلی در مردان در حالت نعوظ بصورت مستقیم قرار می گیرد و انحرافی در آن دیده نمی شود اما در حالت شل و غیر نعوظ در اکثر موارد آلت به یک سمت که معمولا طرف چپ است متمایل است که هیچ اهمیتی ندارد.  هنگام حالتهای تحریک پذیری مرد، خون از طریق شریان وارد اجسام غاری که شکل استوانه ای هستند ، شده و باعث پرشدگی و اتساع آنها شده و باعث سفتی آلت مردانه می گردد. در هنگام نعوظ کامل ورید ها بسته می ماند تا مانع خروج خون از آلت شوند و حالت سفتی آن برجا باشد.

چطور متوجه کجی آلت تناسلی مردان شویم؟

کجی آلت تناسلی زمانی ایجاد می شود که که قسمتی از بافت های قابل انبساط آلت قادر به اتساع نباشد که اغلب به علت بافت فیبری که در معاینه سفت می باشند ایجاد می شوند و در نتیجه در هنگام نعوظ آلت مرد به همان طرف کج می شود. که درصد کجی آلت ارتباط مستقیم با درصد و اندازه بافت فیبری دارد. هرچه بافت فیبری بیشتر باشد درصد انحراف بیشتر خواهد شد.

انواع خمیدگی و کجی آلت تناسلی

به طور کلی متخصصین کجی و انحراف آلت تناسلی را به دو نوع تقسیم می کنند که نوع اول کجی مادرزادی آلت تناسلی است و نوع دوم حالت اکتسابی است . همانطور که از نام این دو مورد پیداست ، تفاوت اصلی در نحوه و روش ایجاد انحراف است . کجی آلت تناسلی به صورت مادرزادی از زمان تولد همراه فرد است و گاهی به مرور پیشرفت می کند اما خمیدگی اکتسابی دستگاه تناسلی مردان بر اثر عوامل بیرونی ایجاد می شود .

کجی مادرزادی آلت تناسلی

کجی مادرزادی آلت تناسلی یک بیماری نسبتا شایع است و حدود ده درصد مردان را گرفتار می کند. کجی در حالت نعوظ خود را بهتر نشان می دهد. در بسیاری از موارد، مرد به علت این مشکل از ازدواج امتناع می کند، در صورتیکه با جراحی به راحتی قابل درمان است. کجی آلت تناسلی می تواند بطرف پائین، بالا، راست، چپ و یا ترکیبی از آنها مثلاً بطرف پائین و راست باشد. در نوع مادرزادی، کجی اکثرا بطرف چپ می باشد.

در حالت مادرزادی که اغلب به علت نامتقارن بودن اجسام غاری و کوچک بودن یکی از سیلندرها می باشد، باعث انحراف درجاتی از آلت تناسلی مرد می گردد که اغلب باعث اختلال در مقاربت نمی شود و مقدار انحناء آن کمتر است.اگر مقدار انحناء بیش از 30 درصد باشد با جراحی اصلاح می گردد.

آلت تناسلی بطرف پائین کج می شود . میزان کجی آلت تناسلی را بر حسب درجه می سنجند. یک مرد از نظر زناشوئی دارای دو جنبه است:توانائی باروری و توانائی برقرار کردن رابطة زناشوئی یا همان نزدیکی. کجی آلت تناسلی بخودی خود سبب آسیب به قدرت باروری مرد نمی شود. اگر کجی آلت تناسلی بیش از 30 درجه باشد، هم نزدیکی مشکل می شود و هم اینکه ممکن است همسر بیمار حین نزدیکی احساس درد بکند که این موارد نیاز به جراحی دارند.

کجی آلت تناسلی اکتسابی

علل اکتسابی که انحناء در اول وجود ندارد و بعداً ایجاد می شود که به آن بیماری پیرونی نیز می گویند .علت قطعی آن مشخص نیست ولی این انحناء اغلب در افراد مبتلا به فشار خون ، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و زمینه ژنتیکی ایجاد می شود.

علت انحراف و کجی آلت تناسلی

درمورد بروز انحراف تناسلی در مردان علل متعددی بیان می شود که شامل دو نوع بیماری و ضرب دیدگی است. خمیدگی های جزیی در تنه آلت تناسلی معمولا علت واضحی ندارند و نیاز به اقدامی نیز ندارند اما در حالتی که این خمیدگی بیش از 30 درجه باشد باید حتما درمان شود. عمده ترین علل بروز کجی اکتسابی آلت تناسلی شامل:

1-شکستگی آلت

به آسیب و پارگی تنه آلت که معمولا به علت ضربه شدید حین روابط جنسی اتفاق می افتد گفته می شود. این پارگی اگر ترمیم شود عوارضی ندارد ولی عدم درمان آن می تواند باعث کجی آلت شود.

2- کجی آلت تناسلی به دلیل هیپوسپادیاس

خمیدگی عمده در این بیماری در نوک آلت یا حشفه دیده میشود که به دلیل کوتاه بودن مجرای ادرار حشفه به پایین کشیده می شود و حالت پهن شده پیدا میکند. درمان این موارد با قطع بافت هایی که حشفه را به پایین کشیده اند و بازسازی مجرای ادرار انجام می شود.

3- کجی آلت تناسلی و بیماری پیرونی

معمولا بعد از سن پنجاه سالگی دیده میشود و با جایگزین شدن بافت های التهابی و غیر قابل انعطاف بجای بافت طبیعی در تنه آلت معمولا در قسمت پشتی آلت ایجاد می شود که در نتیجه باعث کج شدن و خمیدگی در تنه آلت می شود. خصوصیت بارز بیماری درد و ایجاد مناطق سفت در تنه آلت است .درمان آن در ابتدای بیماری دارویی است ولی موارد شدید ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

بیماری پیرونی Peyronie’s disease یکی از شایع ترین بیماری ها در میان مراجعین به دلیل انحراف آلت تناسلی در مردان است. میزان شیوع بیماری پیرونی بین 0٫4 تا 9 درصد بوده و علت آن ناشناخته است. ولیکن صدمات و ضربات عروقی جزیی تکرار شونده به دیواره اجسام غاری آلت پذیرفته ترین فرضیه ایست که در مورد علت این بیماری مطرح شده است. بیماری پیرونی با یک فرایند التهابی شروع می شود.

پیرونی و التهاب حاد طولانی باعث جایگزینی بافت نگهدارنده طبیعی توسط یک پلاک فیبروتیک غیر قابل انعطاف می شود. تشکیل پلاک می تواند باعث ایجاد خمیدگی و انحنا شود و در صورتی که انحنا شدید باشد ممکن است مانع دخول آلت به داخل واژن (مهبل) شود. شایع ترین بیماری ها و عوامل خطری که به همراه این بیماری دیده می شوند عبارتند از دیابت، بالا بودن فشار خون، اختلالات چربی، گرفتگی عروق قلبی، اختلالات نعوظ، سیگار، و مصرف زیاد الکل

بیماری Dupuytren’s contracture در افرادی که بیماری پیرونی دارند شایع تر است.

راههای درمان کجی آلت تناسلی

برای درمان این اختلال جدی در مردان دو روش جراحی و غیر جراحی . به گفته ی متخصصین مرکز درمانی کالیفرنیا در این مرود بایستی پزشک با معاینه و بررسی شرح حال بیمار تصمیم بگیرد اما در کل اکثر بیماران با جراحی درمان می شوند.

مواردی که باید تحت عمل اصلاح انحناء آلت قرار گیرند عبارتند از:

1- انحناء بیش از 30 درصد

2- اختلال در دخول

روش های جراحی کجی آلت تناسلی

کجی آلت تناسلی را می توان با جراحی اصلاح کرد ولی خود بیماری قابل اصلاح با جراحی نیست.چون با پیشرفت بیماری کجی آلت تناسلی نیز زیاد می شود، در عمل جراحی نباید عجله کرد و باید صبر نمود تا بیماری به پایان خود برسد و بعد کجی آلت تناسلی با جراحی اصلاح شود.

به سه روش جراحی کجی آلت تناسلی قابل اصلاح است:

1- بریدن و برداشتن قسمتهائی از پوشش اجسام غاری (اجسامی که سبب نعوظ می گردند)

هر گونه برش در لایه پوشاننده آلت تناسلی یا تونیکا آلبوژینه می تواند باعث پنچری و نشت وریدی شده و باعث از بین رفتن نعوظ و سفتی آلت تناسلی گردد و لذا در تکنیک برداشتن پلاک امکان این عارضه بسیار بالا است.

2- استفاده از پیوند در طرف مقابل کجی

چین دادن پوشش اجسام غاری بر حسب نوع و شدت کجی و اندازه آلت تناسلی، جراح تصمیم می گیرد که بیمار از کدام نوع روش جراحی سود می برد. شش هفته پس از عمل جراحی بیمار می تواند فعالیت جنسی خود را از سر بگیرد.

3- روش پلیکاسیون (Plication):

در این روش بدون دست زدن و بریدن منطقه سفت شده فقط با چند بخیه آلت تناسلی را از حالت کجی به حالت نرمال درمی آوریم. حسن بزرگ این عمل که درمان طلائی انحناء آلت است:هیچ خطر ناتوانی جنسی بعد از عمل ندارد. تنها عارضه این عمل کوتاه شدن کمتر از یک سانت آلت تناسلی می باشد که زیاد به چشم نمی خورد.

4-گذاشتن پروتز:

در موارد بیماری پیرونی شدید و انحناء پیچیده آلت یکی از روش های درمانی می باشد.

درمان های غیر جراحی کجی آلت تناسلی

درمان های غیر جراحی اصولا در بیمارانی تو صیه می شود که در مراحل اولیه و فاز حاد بیماری هستند، یعنی در زمانی که تازه علائم ظاهر شده و پلاک ایجاد شده نرم و غیرمتراکم بوده و هنوز کلسیفیکاسیون (رسوب کلسیم در بافت) رخ نداده است.

درمان های غیرجراحی شامل داروهای خوراکی، تزریق به داخل پلاک و درمان های موضعی می باشد. درمان های غیر جراحی در فاز مزمن و ثبات یافته بیماری نقشی ندارد. هیچ داروی مشخصی توسط انجمن پزشکی اروپا برای درمان بیماری پیرونی تائید نشده است. فقط داروی potassium para-aminobenzoate یا همان (Potaba) توسط FDA آمریکا برای درمان بیماری پیرونی “احتمالا موثر” شناخته شده است که در هر حال باید این دارو و روش های درمانی توسط پزشک تجویز شود و استفاده خودسرانه هرگرونه دارو می تواند عوارض جدی داشته باشد.

One Response so far.

1. ویدائو گفت: